Affaldsindsamling i Sortedam Dossering
Sidste år mødtes en flok engagerede ildsjæle for at fjerne nytårsaffald fra Sortedamsøen. Kom og vær med, når vi gentager succesen søndag d. 3. januar i det nye år.
OBS! Affaldsindsamlingen er desværre aflyst pga. de seneste Corona-restriktioner.
Fyrværkeripinde, champagneflasker, nytårshatte og konfetti. År efter år efterlader nytårsfesterne sig et spor af affald i bl.a. søerne i København. Derfor inviterer vi sammen med Østerbro Lokaludvalg og en række engagerede Østerbroborgere til affaldsindsamling i og ved Sortedam Dossering søndag d. 3. januar i det nye år.
Vi samler ind sammen, men hver for sig, så vi kan holde passende afstand og ikke forsamles for mange mennesker på én gang. Det betyder at vi samler ind fra kl. 11.00 – 14.00, men opfordrer alle til at komme løbende i tidsrummet. Alle er velkomne, store som små, og tilmelding er ikke nødvendig.
Miljøpunkt Østerbro er på pletten ved Den Franske Cafe, Sortedam Dosssering 105, og uddeler (afsprittede) grabbere, handsker og poser. Vi medbringer også et par waders til alle nytårsfriske affaldshelte, der er klar på en tur i søen! Husk i så fald varmt skiundertøj, da vandet i søerne efter sigende skulle være koldt i januar.
Se også begivenheden på Facebook her
Hvad: Affaldsindsamling i og ved Sortedamsøen
Hvor: Mødested ved Den Franske Cafe, Sortedam Dossering 105, 2100 København Ø
Hvornår: Søndag d. 3. januar kl. 11.00 – 14.00 (men kom løbende i tidsrummet)
Hvem: Østerbro Lokaludvalg, Miljøpunkt Østerbro og frivillige borgere
Læs også:
Vær med til at lave et insekthotel og en honningceremoni
Lørdag den 20. juni er der sommerfestival i Kildevæld Kulturcenter med musik, cirkus, plante-aktiviteter og meget mere. Fra kl. 11-15 kan du være med til at plante og så hjemmehørende arter og skabe et flot insekthotel. Sammen vil vi skabe -og navngive en magisk skulptur der også fungerer som levesteder for vilde insekter. Som tak for at hjælpe med at bygge skulpturen modtager man et glas honning. Men honningen kommer med forpligtelser: Man skal dele den med nogen man holder af og man skal plante en blomst som tak til bierne.
Kom til Østerbro weekend 6.-7. juni
Den 6. og 7. juni 2026 inviterer Østerbro Lokaludvalg endnu en gang til den hyggelige bydelsfest, Østerbro Weekend. I Miljøpunkt Østerbros telt kan man blandt andet begge dage plante frø og lave naturkrea af ting vi har sanket i den lokale bynatur. Men behøver nemlig slet ikke gå i dyre hobby-forretninger for at lave flotte kreative kreationer, for ved hjælp af genbrugsmaterialer og naturens skatkammer kan vi lave en masse flotte ting.
Craftivism Festival 17. maj
Kom med til en hels dags festival med fokus på et mere bæredygtig tøjforbrug. En dag hvor vi sætter spot på tøjspild, tøjglæde og fællesskab. Du kan både deltage i workshops, dagens tøjbyttemarked, høre spændende talks og se dette års modeshow fra Re:wairs Upcycling Challenge 2026.
Det er søndag den 17. maj fra kl. 11 til 17.30 i Kildevæld Kulturcenter.







