Fyraftensmøde om solceller
Mange boligforeninger på Østerbro og i København vil måske have glæde af solceller på taget. Kom til gratis fyraftensmøde og bliv klogere på, hvordan en rådgiver kan undersøge potentialet for solceller på jeres etageboligejendom, og hvilke tilskud I kan søge hos Københavns Kommune. Det er torsdag den 21. maj kl. 17-18.30 i Østerbrohuset.
Solceller kan være en god investering for boligforeninger, der vil producere deres egen vedvarende energi, styrke forsyningssikkerheden og samtidig reducere elregningen.
Solceller er dog et tema, der ofte er udfordret af kompleksitet, manglende viden og myter. Er solceller bæredygtige? Kan man bruge strømmen i de enkelte lejligheder? Må der opsættes solceller på en bygning med bevaringsværdi 3? Er solceller overhovedet en god idé, nu hvor elafgiften næsten fjernes fra 2026?
Svaret på ovenstående er: JA, under de rette forhold.
Fyraftensmøde om solceller
Så kom til fyraftensmøde om solceller for boligforeninger på Østerbro torsdag d. 21. maj 2026 kl. 17:00-18:30. Østerbrohuset, Århusgade 103, 2100 København Ø. Her kan du møde rådgivere og folk fra Københavns Kommune til en snak om, hvorvidt solceller på din ejendom kan betale sig.
Der vil være sandwiches og drikkevarer til mødet.
Arrangementet er gratis men kræver tilmelding, så vi ved hvor mange sandwiches vi skal bestille.
Tilmeld dig her: Tilmelding til fyraftensmøde om solceller i boligforeninger.
Solcellepuljen
Det er ikke let på egen hånd at vurdere, om ens ejendom har de rette forhold til solceller. Derfor har Københavns Kommune etableret Solcellepuljen, der dækker halvdelen af udgiften for, at boligforeninger kan få undersøgt potentialet for solceller af en professionel teknisk rådgiver, hvilket vil give et beslutningsgrundlag.
Støttebeløb: 50% af rådgiverudgiften, dog maksimalt 20.000 DKK ved én bygning og op til 60.000 DKK ved flere bygninger.
Se denne guide om solceller for boligforeninger: Solceller i boligforeninger
Læs også:
Tips til sommerferien i dit lokale hood
Turen går til Østerbro! Staycation er bæredygtig ferie så det batter, og så er det en unik mulighed for at komme ned i gear og opleve sin by på nye måder. Her er en sommerguide til Østerbros og Nordhavns mange skønne ferieoplevelser, så du kan få inspiration til din lokale og bæredygtige sommerferie.
Ny grøn oase foran Kildevæld Kulturcenter
Miljøpunkt Østerbro har fået midler fra Københavns Kommunes biodiversitetspulje til at skabe mere biodiversitet foran Kildevæld Kulturcenter. I løbet af 2026 vil vi forsøge at omdanne det ellers lidt kedelige grå fliseareal til en blomstrende grøn oase til glæde for bynaturen, insekter og de mange søde mennesker, der dagligt bruger cafeen og faciliteterne i Kildevæld Kulturcenter. Projektet laves i samarbejde med Kultur- og Fritid Østerbro, lokale skoler og børnehaver, Kildevæld Kulturcenter og lokale foreninger som for eksempel Ældresagen Østerbro. Og du kan også være med!
Vær med til at lave et insekthotel og en honningceremoni
Lørdag den 20. juni er der sommerfestival i Kildevæld Kulturcenter med musik, cirkus, plante-aktiviteter og meget mere. Fra kl. 11-15 kan du være med til at plante og så hjemmehørende arter og skabe et flot insekthotel. Sammen vil vi skabe -og navngive en magisk skulptur der også fungerer som levesteder for vilde insekter. Som tak for at hjælpe med at bygge skulpturen modtager man et glas honning. Men honningen kommer med forpligtelser: Man skal dele den med nogen man holder af og man skal plante en blomst som tak til bierne.








