Sådan kan København blive den første CO2-neutrale hovedstad i verden
Trængsel, klimabelastning, forurening og arealmangel er konsekvenser af den stigende biltrafik i København. “Trafikøer” kan være en løsning på problemet. Læs mere i kronikken her.
Delebiler med fast stamplads er et godt alternativ til de mange privatejede »fritidsbiler« , som på hverdage fylder op på parkeringspladserne i København. Undersøgelser viser, at 25 pct. af bilparken holder stille fra mandag til fredag, og en delebil med fast stamplads i de københavnske brokvarterer erstatter seks-otte privatejede biler.Vi ser derfor gerne, at borgerne sammen med kommunen kan omlægge deres gade til »grøn gade«. En gade med begrønnede områder, bænke, bycykler, cykelparkering og nogle få delebiler. Samtidig udgør delebiler en samfundsøkonomisk fornuftig genvej til elektrificering af den københavnske bilkørsel, da der skal opsættes langt færre ladestandere for at mange københavnere kan køre elektrisk.
Med tiden vil det være ideelt med Metrolinjer helt ud til omegnskommunerne, men det bliver stadigt vanskeligere at finansiere Metro, som diskussionen om byudvikling på Amager Fælled og det såkaldte »kvalitetstillæg« i Metro Cityringen viser. Et godt og billigere alternativ til Metroen er letbane eller hurtigbusruter (BRT), hvor bussen har sit eget spor og få stop på vejen.
En BRT-rute findes allerede delvis mellem Nørreport og Gentofte. Med BRT-ruter ud til alle forstadskommuner kunne det kollektive tilbud til pendlertrafikken udbygges billigere og hurtigere set i forhold til metro.
Det er på høje tid
Bilejerskab vokser eksplosivt i disse år, bilerne lægger beslag på et stadigt større areal i byerne – både under kørsel, og når de holder stille – og i mange biler sidder der kun én person. Dette efterlader mindre plads til gående, cyklister og offentlig transport, men også til anden nødvendig kørsel – f.eks. erhvervskørsel.
De meget høje og ufleksible parkeringsnormer i København (krav om parkeringspladser i nybyggeri) bidrager også direkte til at gøre boligerne dyre, da det er meget dyrt at etablere parkeringspladser. Mange steder tvinges indflyttere til at betale for en dyr parkeringsplads, som mange borgere ikke ønsker, fordi man hellere vil cykle, tage metroen og/eller være medlem af en delebilsklub.
Efter at både roadpricing og trængselsring blev droppet under den sidste S-ledede regering, er der ikke fremlagt væsentlige, nye politiske forslag til at reformere vores mobilitet. Den seneste regering foreslog at udvide motorvejene omkring byen og nedsatte registreringsafgiften på biler. Derfor står vi nu over for en meget stor opgave, hvis vi skal indfri de løfter, der ligger i regeringens 70 pct. mål for Danmark og KBH 2025 Klimaplanen , som skal gøre byen til den første CO2-neutrale hovedstad i verden. Vi foreslår konkret, at man starter med at indrette hovedstaden med trafikøer – det vil give en markant effekt.
København og Christiansborg bør sammen tage livtag med de uholdbare transportvaner, som skaber trængsel, klimabelastning, forurening og arealmangel i København. Det er afgørende for, at vores hovedstad kan fortsætte med at være en attraktiv by med plads til alle, og at Danmark kan blive et bæredygtigt forbillede for resten af verden.
Læs også:
Plantefarvning, shiborimønstre og vegansk linsegryde 🧵🌿 🍛
Kom og vær med til en hyggelig og farverig workshop torsdag den 11. september kl. 17:00-19:30, hvor vi dykker ned i naturens farvepalette og shiboriteknikkens mønstre.
Vi skal nemlig lave vores helt egne plantefarvede vægophæng af genbrugsstof, hvor vi afprøver, hvordan vi kan lave flotte mønstre med teknikken shibori stitching. Tilmelding er nødvendig (og gratis) og mad (vegansk linsegryde) kan tilkøbes for 50 kr.
Ny grøn plads foran Svanemøllehallen
Har du lagt vejen forbi Svanemøllehallen for nylig? Så har du måske opdaget, at pladsen foran hallen, mellem Netto og busstopstedet, er blevet et mere frodigt sted. Vi er i gang med at skabe en ny grøn plads foran hallen, hvor der tidligere har været et krat, som mest blev brugt til skrald og hundeluftning.
Landstrøm til krydstogtskibe i København
Hele sommeren ligger store krydstogtskibe til kaj ved bl.a. Langelinie. Men et enkelt krydstogtskib forurener lige så meget som 5.500 biler – hvert eneste sekund! Læs om luftforurening fra krydstogtskibe, og hvordan landstrøm kan være med til at løse problemet.







